سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان با بیان اینکه شرایط خاصی در این رابطه وجود دارد،

 

سعید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان با اشاره به اینکه بین 300 تا 350 صنعتگر در حوزه میراث فرهنگی شهرستان سمنان فعالیت دارند، اظهار کرد: صنعتگران این شهرستان در حوزه سفال و سرامیک زبانزد هستند و آثار بسیار ارزشمند و ماندگاری را خلق می‌کنند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه صنایع‌دستی هم‌زمان با هفته دولت در سمنان برپا می‌شود، اضافه کرد: این اقدام با مشارکت بخش خصوصی انجام و برنامه‌ای جامع و کامل با برپایی 100 غرفه در این نمایشگاه در شهر سمنان اجرا می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان با تأکید بر اینکه هدف و نگاه ما حمایت از صنعت‌گران حوزه صنایع‌دستی است، خاطرنشان کرد: توانمندسازی صنعتگران را در برنامه داریم تا بتوانند با ایجاد فضای کارآفرینی اشتغال‌زایی کنند و مشکل بیکاری را تا حدودی برطرف سازند.

حسینی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی در بازسازی و مرمت بناهای تاریخی مشارکت می‌کند، عنوان کرد: نه اینکه تنها بخش خصوصی در این راستا فعالیت دارد؛ بلکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان نیز در این راستا اقداماتی را انجام می‌دهد که البته تا حدودی محدودیت منابع مالی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه اعتبار سال 1398 در بخش تملک دارایی شهرستان سمنان یک‌سوم سال 1397 بوده است، تصریح کرد: در راستای تکمیل پروژه‌ها و بازسازی و مرمت بناهای تاریخی راهی جز مشارکت بخش خصوصی و سایر ارگان‌ها نداریم تا بتوانیم بافت و بناها را حفظ کنیم.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان با بیان اینکه شرایط خاصی در این رابطه وجود دارد، اضافه کرد: هزینه مرمت و بهره‌ای که بخش خصوصی خواهد گرفت، نیز مشخص است تا از طریق این مشارکت بتوانیم بناهای تاریخی را مرمت و بازسازی کنیم و در اختیار مردم و گردشگران داخلی و خارجی قرار دهیم.

حسینی با تأکید بر اینکه مالکیت معنوی اثر مانند خانه‌ها و بناهای تاریخی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان است، عنوان کرد: مالکیت ثبتی و بهره‌برداری بناهای تاریخی متعلق به مالکان و بهره‌برداران است.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تنها از بهره‌برداران در حفظ بناها حمایت می‌کند تا جاذبه‌های گردشگری و بناهای تاریخی را تغییر کاربری دهند و گالری و اقامتگاه بوم‌گردی ایجاد کنند و استفاده اقتصادی داشته باشند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان با اشاره به اینکه نگاه مردم به احیا و استفاده از بناهای تاریخی در شهرستان خیلی متفاوت شده و نسبت به پنج، شش سال قبل از آن بیشتر استقبال می‌کنند، اضافه کرد: کارکنان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان به دنبال جا انداختن این موضوع مهم در راستای حفظ میراث فرهنگی در جامعه هستند