رئیس شورای اسلامی استان درادامه افزود: بنابراین تکلیف مجموعه مدیریتی قم این است که جلوی فرایندی که از چند سال قبل با هجوم صنایع بازیافتی در بخش های مختلف ایجاد شده، گرفته شود، چون سلامت مردم اهمیت خیلی بیشتری از مسائلی مانند سرمایه گذاری دارد.

 

حسن بختیاری عصر چهارشنبه درجلسه شورای اسلامی استان همچنین با اشاره به پتانسیل های خوب موجود درقم درمورد صنعت چاپ و نشر، اظهار داشت: صنایع پاک و غیر آلاینده مانند صنعت نشر که در استان وضعیتی مطلوبی دارد، نیز باید مورد توجه قرار گیرد، و قم به عنوان یک شهر دینی می تواند در این بخش جایگاه ویژه ای داشته باشد.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت تعهد داشتن نسبت به موضوع های مختلفی که در قالب آمایش سرزمین مورد توجه و تاکید قرار گرفته، ضمن هشدار نسبت به اوضاع نامطلوب زیست محیطی شهرقم و بخش سلفچگان، افزود: برغم پیگیری های انجام شده مسائل زیست محیطی مبتلا به این شهر همچنان مورد غفلت و بی توجهی قرار می گیرد، و آلایندگی صنایع قم تقریبا به قوت خود باقی است و به بهانه های مختلف از جمله اشتغال شاهد فعالیت برخی صنایع آلاینده در این شهر هستیم که به نظر می رسد باید به این موضوع نیز توجه شود.
نایب رئیس و عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر قم با اذعان به اینکه دربحث های دیگر نیز وضعیت زیست محیطی استان چندان مناسب نیست، افزود: در مساله ریزگردها نیازمند این است که با یک رویکرد علمی و منطقی، قم که یک شهر بزرگ با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 200 هزار تن است را به نقطه آسایش و سلامت کامل برسانیم.
وی همچنین با اشاره به تبدیل شدن مناطقی از قم به عنوان کانون تجمع و انباشت پسماندهای هیدرو کربونیک، بازیافت سرب و روغن های صنعتی، افزود: علت این معضل بیش از هر چیز این است که مجموعه استان با موضوع به صورت جدی برخورد و مقاومت نمی کند.
وی با بیان اینکه تولید این پسماندها ازنتایج اجرای طرح های سرمایه گذاری است،گفت: تبعات منفی این طرح ها که به هیچ وجه سرمایه گذاری نیز محسوب نمی شود، و مطلوبیت لازم را نیز ندارد،به مراتب ازموضوع هایی تحت عنوان اشتغال و کارآفرینی که پیرامون آن مطرح می شود، بیشتر است.
رئیس شورای اسلامی استان درادامه افزود: بنابراین تکلیف مجموعه مدیریتی قم این است که جلوی فرایندی که از چند سال قبل با هجوم صنایع بازیافتی در بخش های مختلف ایجاد شده، گرفته شود، چون سلامت مردم اهمیت خیلی بیشتری از مسائلی مانند سرمایه گذاری دارد.
وی دربخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به انعقاد تفاهم نامه میان شورای اسلامی قم در بخش های مختلف شهر، شهرهای تابعه، استان و روستا با جهاد دانشگاهی به منظور ارایه آموزش های مرتبط با مباحث شورایی به اعضا، قبل ازشروع فعالیتهای شوراهای پنجم افزود: طبق این قرارداد عناوین درسی و آموزش هایی مورد نیاز برای اعضای شورا احصاء و مشخص شده که بزودی برگزار خواهد شد.
وی یادآور شد: با توجه به متفاوت بودن نوع آموزش ها و همچنین سطح دانش و تحصیلات اعضای شورای اسلامی روستاها با سایر شوراها، برنامه آموزش آنها را به صورت جداگانه در بخش ها خواهیم داشت.